Güney Doğu Turu

Doğu Akdeniz – Güney Doğu turu

Arabayla veya Turlarla Doğu Akdeniz ve Güney Doğu turu yapabilirsiniz.

Ben yıllardır eski arabam ile karış karış Türkiye’nin cennet köşelerini geziyorum. Bu turlarda yaptığım rotaları, rotalar üzerinde gezilecek doğa, tarih ve kültürel yerleri kilometrelerine kadar sıraladım sizler için.

arabayla güneydoğu turu, güneydoğu gezilecek yerler,

Kocaeli’den 3-4 mola ile direk Adana’ya yolculuk yapıyoruz.  (12 saat 970 km)

Sabancı Camii ve Taşköprü’yü görüyoruz, zaten görmemek mümkün değil. Eski çarşı ile Ulucami medresesi ve saat kulesi ile kebabını da yemeden geçmeyin.

adana-taş-köprü-ve-cami

Bu bölgede tarih, doğa ve inanç turizmi açısından  Antakya’dan başlar. (2,30 saat 190 km.)

Çan, Ezan, Hazan, Künefe, Asi Nehri, Şelaleleri ve farklı inanışlardaki yaşam alanları ile Antakya’ya geliyoruz. Antakya’nın şelaleleriyle meşhur Harbiye’den başlayabiliriz. Harbiye’de yöresel yemeklerini ve meşhur künefesiyle birlikte közde piliç te oldukça lezzetlidir.  Dünyanın en önemli mozaiklerinin sergilendiği ve an itibariyle Türkiye’nin en büyük Mozaik Müzesi konumundaki Antakya Arkeoloji Müzesi ile başlayın. Hristiyan tarihinin en eski kiliselerinden biri olarak bilinen Saint Pierre Kilisesi’ne de görmeniz gerekir. Müze kart ile giriniz yoksa giriş kişibaşı 30 tl.(2018) Hataya gelmişken de Künefeden önce Meşhur Antakya Mezeleri, Testi Kebabı, Acılı Ezmesini tada bilirsiniz.

hatay-harbiye-şelalesi

Hatay’dan sonra Amanos Dağlarını tırmanıp Gaziantep’e geçiyoruz; (2,30 saat 210 km)

Zeugma Mozaikleri Müzesi’ni geziyoruz. Ben bu müzeden çok etkilendim. O dönemde yaşayanların böyle şaheserler yapabileceklerini hiç düşünemezdim. Yapılış tarihi ve uygarlığı bilinmeyen, günümüze kadar ayakta kalan Gaziantep Kalesi’ni gezebilirsiniz. Tahmis Kahvesinde Menengiç Kahvesi içmeyi unutmayın. Bölgenin en çarpıcı özelliklerinden olan Tarihi Bakırcılar, Demirciler, Nalbantçılar ve Baharatçılar Çarşılarının arasından yürüyüş yaparak, Baklavacı İmam Çağdaşta kebap ve baklava yiyerek yöresel lezzetleri de keşfedebilirsiniz.

Gelelim Adıyaman’a. (2 saat. 150 km)

Gitmeyi en çok istediğim yerlerden birinde gün batımını yakalayabildim. Nemrut Dağı’na doğru yola çıktık. (1saat 20 dk. 65 km.) Yol güzergahımızda Karakuş Tümülüsü, Cendere Köprüsü, Yeni Kale, Arsemia Tapınağını gezdikten sonra, Nemrut Dağı’nın Doğu Terasındaki heykeller inanılmazdı. I.Antiochos, Zeus, Apollon, Herakles, Kommagene, Kartal ve Arslan Heykellerini görüp, tepenin etrafından dolaşarak Batı Teras’ına geçebilirsiniz, Dünyanın 8. Harikası olarak kabul edilen Nemrut’ta çıkabiliriz. En güzel gün doğumu ve gün batımını izlemeye gelirler genelde. Ben gün batımında oradaydım. 2300  metrede ki o atmosfer müthiş.

nemrut-dağı-heykeller-kapak

Adıyaman’da akşam Doğmaç Kebabı, İçli Köfte, Adıyaman Tavası, Kavurma sı ile yöresel lezzetleri kaçırmayın.

Buradan Diyarbakır’a geçebiliriz.  (2,30 saat 170 km)

Dünyanın Çin Seddi‘nden sonra ikinci büyük surlarına sahip Diyarbakır Surları. Bir şehri içine alan bu surlar tarihi açıdan da etkileyici.

diyarbakır-surları-kalesi

Hasanpaşa hanında Yöresel tatlardan oluşan kahvaltı edebilirsiniz. Buradan yürüyerek Ulu camii, Tarancı müzesi, Protestan kilisesi, Ermeni kilisesi, On gözlü köprü, Keçi burcu, Diyarbakır Müzesi gezilecek yerler arasında.

Batman üzerinden Hasankeyf’e gidebiliriz. (1,30 saat 130km)

Ilısu Barajı ile sular altında kalacak olan Hasankeyfe varıyoruz. Hasankeyf gezimizde şimdilerde yeni yerlerine taşınan Zeynel Bey Türbesi, İmam Abdullah Türbesi, Sultan Süleyman Camisi, Tarihi Hasankeyf Köprüsü, Tarihi Hasankeyf Kalesi, Eski Darphane ve Mağara Evleri ‘ni gezebilirsiniz.

hasankeyf-kalesi-kapak-batm

Sonra Midyat’a geçip (45 km.  40 dk)

Sıla ve Adını Kalbime Yazdım Dizilerinin de çekildiği Midyat Konuk Evini de gezebilirsiniz. Tarihi Midyat Evlerinin arasından yürüyerek güzel fotoğraf çekebilirsiniz. Midyat çarşısında el işleme sanatı olan Gümüş ve Telkari ürünlerinin satıldığı turistik  çarşıyı gezebiliriz.

Mardin’i gezmeye başlayalım biraz. (40 dk 30 km.)

Tarihi Çarşıları ve sokaklar arasında kemerli geçişleri sağlayan Abbaraları göreceksiniz. Sonrasında, Ermeni bir ustanın yaptığı ilginç minere mimarisiyle Ulu Camii’yi görürsünüz. Bunun gibi bir çok tarihi cami ve manastırları görmek mümkün. Mardin Kent Müzesi’ne gidebiliriz. Etkileyici  Mor Gabriel veya Dayrülzaferan Manastırlarını da görmek gerek. Ardından 15.yy Akkoyunlu Hükümdarı Sultan Kasım’ın yaptırdığı Kasımıye Medresesi’ni geziyoruz. Bu noktada muhteşem manzarasıyla Mezopotamya Ovası’nın manzarası müthiş.

mardin-eski-evleri

Güney Doğu Turu Şanlıurfa (2,30 saat 190 km)

Peygamberler Şehri , Çiğ Köfte, Balıklı GölHarran’a ulaşıyoruz. Halil-ül Rahman Gölü, Balıklı Göl, Ayn Zeliha Gölü, Hz İbrahim Makamından ötürü ismini alan Makam Camii, Rızvaniye Camii, Mevledi Halil Camii, Hz. İbrahim’in doğduğu mağarayı da görebilirsiniz. Urfa Kalesi, Tarihi Çarşılardan olan Sipahiler, Hüseyinciler, Bakırcılar Çarşısından hediyelikler bakabilirsiniz. Akşam yemeğinde yöresel tadlara baktıktan sonra Urfa kültürünün bir parçası olan Sıra Gecesi eğlencesine katılarak meşhur çiğ köftesi ve şıllık tatlısında yiyebilir, üzerine ikram edilen mırra kahvesinin tadına bakabilirsiniz. (Not: turistik amaçlı yapıldığı için ben beğenmedim. Çarşıda esnaf lokantasında yemenizi tavsiye ederim.)

balıklı-göl-şanlıurfa

Güney Doğu Turu Harran; (50 dk 50 km)

Şehrin ortasında 22 mt yükseklikte var olan Harran Höyüğü, Türkiye’de İslamiyet döneminde kurulmuş en eski cami olma özelliğini taşıyan Harran Ulu Camii, avlusunda yer alan Anadolu’da kurulan İlk İslam Medresesi (Harran Üniversitesi), Tarihi Surlar ve Konik Kubbeli Evlerinden birini görerek müthiş fotoğraflar çekebilirsiniz. Dünyada bilenen ilk tapınağı içinde barındıran Göbekli Tepe Kutsal Alanı’na gidebilirsiniz. Ben gittiğim dönemde kazı çalışmaları sürdüğü için görememiştim.

harran-ulucami-2

Buradan sonra  Halfeti’ye geçebiliriz. (2,30 saat 150 km)

Birecik Baraj Gölü üzerinde 1 saat sürecek olan Tekne Turuyla kum Kale, Tarihi Mağara Evleri, büyük bir kısmı sular altında kalan ve sular altındaki yapıları görebileceğiniz Savaşan Köyü’nü gezdikten sonra tekrar Halfeti’ye döneriz. Buradaki restoranlarda bu göle has bir balık var tadına bakmanızı tavsiye ederim. Birecik’te dünyada nesli tükenmekte olan ve sadece Fas ve Birecik’te bulunan Kelaynak kuşlarını görebilirsiniz.

halfeti-turluyorum.net-1

Artık dönebiliriz. Uzun bir yolculuk bizi bekler.. Adana , Kayseri,  Ankara üzerinden dönüş  (13 saat, 1200 km.)

Güney Doğu Turu için ben kendimce güzergah ve görülecek yerleri yazdım. Aralarda atladığım yerler de var tabi. Her yere uğrarsak bu tur 1 ayı geçer. Keyfinize ve beğeninize göre rota üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz.

Ben doğaçlama gezdiğim için genelde mini karavana çevirdiğim aracımda kalıyorum. Buralarda kalma süreniz siz kendinize göre ayarlayabilirsiniz. Arabada nasıl kalınır diye bir yazım var oldukça ilginç okumanızı tavsiye ederim. (tıklayınız)